Komplex 2014: a tanulás és tudásátadás terei
Tanszékünk 2014-ben a tanulás és a tudás átadásának terei köré szervezi feladatait. A választható feladatok között három különböző programcsoport szerepel – a részletek:
A jelentkezési felület a honlapon
január első hetében lesz elérhető!
→ K o m p l e x 1 . t e r v i s m e r t e t ő : j a n u á r 7 . , 9 : 0 0 . ←
A komplex tervezés tárgy célja a tervezési munka összefüggésrendszerének megismertetése, gyakorlása. Tanszékünk oktatói szerint a tervezés olyan komplex folyamat, amelyben az egész felől közelítünk a részletek felé. A komplexitás nem csak a műszaki tartalomra, hanem az építészeti munka érzékeny, társadalmi szerepvállalására is utal. A két félév folyamán érintjük a tervezés legfontosabb mozzanatait.
Az első félév mottója “a koncepció szépsége” lehetne. A helyszín és a funkció elemzését követően a koncepció kialakítása, ennek vázlattervi, majd engedélyezési terv szintű feldolgozása történik.
.
A második félév témája: “a részletek szépsége”. A terv, továbbérlelése és kiviteli tervi mélység elérése a feladat. A munka egyéni konzulensekhez rendelve, tanszéki közösségben zajlik. Bárki, bárkitől kérdezhet, bárkinek megmutathatja terveit, a vázlattervi bemutatások az oktatói közösség előtt történnek, nyitott műhelymunka lehetőségével.
.
Félévente két „zárthelyi” feladat is kiírásra kerül. Ezeket tanszékünk leginkább könnyed ujjgyakorlatoknak szánja. Elsősorban az építészeti párbeszéd lehetőségét, a tudás fejlesztését és nem a számonkérést célozzuk meg ezekkel a „pályázatként” felfogott feladatokkal. A közös munka, a kritikai programelemzés, koncepcióalkotás és a prezentációs készség fejlesztése hasznos kiegészítői a féléves elmélyült tervezési munkának.
A komplex tárgy oktatói:
Balázs Mihály DLA, Fejérdy Péter DLA, Karácsony Tamás DLA, Klobusovszki Péter DLA, Lévai Tamás DLA, Major György DLA, Marosi Bálint DLA, Radványi György DLA, Sugár Péter DLA, Szabó Levente DLA, Vannay Miklós DLA, Zsuffa Zsolt DLA
Professzori konzultációs lehetőség: Balázs Mihály DLA, Csádoly Ferenc DLA
A jelentkezés módja:
Regisztráció a tanszéki honlapon elérhető felületen keresztül (január elejétől).
Portfólió: elektronikus formában a honlapon közzétett tartalommal, a megadott címre elküldve. Személyes találkozás: a konzulensekkel egyéni felvételi beszélgetés a honlapon megadott időpontokban.
Betekintési lehetőség: az előző félév komplex1 terveinek nyilvános prezentációja 2014. január 07-én kedden 9h-tól a 210 teremben.
Mit várunk a hallgatóktól? Érdeklődést, útkereső, kreatív, párbeszédben csiszolható nyitottságot a téma és a komplex építészeti szemléletmód iránt. Egyéni és csoportos munkavégzési készséget.
Mit adhatunk? Saját tapasztalatunkból kialakult tervezési metodikánkat tesszük láthatóvá, a párbeszédben a gondolkodásmód megmutatására, és nem a személyes formai megoldás átadására törekszünk.
2014-ben a tanszék a tanulás és a tudás átadásának terei témakör köré szervezi feladatait. Ha a tanulásra nem kizárólag mint technikai feladatra tekintünk, akkor kiderül, hogy végül is minden erről a megértésről és elsajátításról szól. A kultúra befogadásában, a közösségiség megélésében, vagy saját készségeink részleteinek tökéletes kicsiszolásában egyaránt tanulunk. Három eltérő programcsoport szerepel a választható feladatok között. Mindegyikük valós helyszínhez és problémákhoz kötődik,megoldásuk időszerű, vagy napirenden van.
.
LAKATLAN
Molnár Farkas befejezetlen műve, a Magyar Szentföld templom időről- időre kulturális célú eseményeknek ad helyszínt. Legutóbb a kortárs színjátszás egyik figyelemre méltó együttese, a MALADYPE társulat fogalmazott meg egy lehetséges programot az épület alternatív színházként történő hasznosításához. Nagy Elemér toronyháza, a nemrég megújult sportközpont mellett álló Z épület lakatlanul áll. Maga a ház problematikus, de a helye, helyzete különleges az egyetemi campus és a Dunapart szempontjából is. Elképzelhető lenne valamiféle posztgraduális műhely, inkubátor ház típusú hasznosítás, amelyhez a ház teljes arculatmegújítása is kapcsolódhatna.
Mind a két ház emblematikus helyzetben van, ezért a hozzányúlás kellő körültekintést, előzetes vizsgálatot és empátiát igényel. A javasolt programok kritikai elemzése, esetleges alternatív hasznosítási javaslat kidolgozása is a feladat része.
.
KÖZÖSSÉG
Érd-parkváros: Református közösségi ház, óvoda és templom számára kiszemelt hely az egykori levente üdülő területe. A meglévő épülettel is számolva, az egyes funkciókat összehangolva kell az egyes feladatokat megoldani.
Érd-ófalu: Katolikus temploma zarándokhelyként is kezd jelentőssé válni. A feladat a zarándok eseményeket kiszolgáló közösségi és egyéni terek programtisztázó végiggondolása és elhelyezése a templom-kertben és annak közvetlen közelében
Csömör: református templom és közösségi ház. Egy városszerkezeti problémákkal küzdő érdekes telek, egy dinamikusan növekvő közösség…milyen legyen itt és ma a református közösség temploma? Hogyan építkezzen és mit fejezzen ki ma egy egyházi épület?
.
VÍZPARTON
Vízisporttal összefüggő fejlesztések várhatóak Érd-ófalu Duna partján és Csepel-sziget északi csúcsán. Két helyzet: egy természetbe ágyazott és egy nagyvárosi vízpart. Sok hasonlóság és sok eltérés.